Papa Dan Anis Syahida

Papa Dan Anis Syahida

Merekalah Kekuatan Ku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Beralih Bulan atau Growth Spurt

Selepas sesi ditegor oleh BOS sebab masuk lewat ada pulak sesi ke-2, ohhh AZRINA hari ini ko kenapa yeekkkk???
Migrane tetap migrane tapi still boleh bertahan lagi ni
Boleh tak aku faks penyertaan bos aku ke satu TALK di Marriot Putrajaya tapi aku buh nama aku
Muerhahahahahahhahaah bos sudah tegur maaaa
Aku konfem bos aku pasti berkata sesuatu di dalam hatinya, PA aku cuai, lembab, pelupa, pemalas, kuat bangkang, kaki melawan ke melawak??
Aku nak buat surat tukar ahh...aku nak mintak tukar....
Hati aku dah takde kat office tu lagi...aku dah bosan bosan bosan
Tadi cikgu Aisyah suh aku tambah lagi EBM huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Mama bagi 3 botol frozen ni haaaa...seb baik buat stok
Konfem Aisyah tgh melalui GROWTH SPURT dan mama dia pon SEMPOT huhu
Hari ni aku bagi 4ozX6botol, cikgu dia cakap Akak dah tinggal 3 botol je ni itupon
saya amek sikit2....uwaaa....cikgu dia buat catuan EBM
Tadi aku singgah ke nursery antar 1botol berisi 4oz itupon cikgu dia cakap akak kalau boleh tambah le lagi huahuahua...ni nak ngepam le ni....
BUBAIIIII

p/s: pengasuh bagi EBM pada Aisyah bukan 2 jam sekali dah asal melalak je dorang bagi, dalam masa sejam je Aisyah boleh minum 2 botol X 3oz

Boleh lihat di SINI

Growth Spurt terjadi kepada baby yang berusia di bawah usia satu tahun.
Biasa berlaku semasa usia baby 7-10 hari, 2-3 minggu, 4-6 minggu, 3 bulan, 4 bulan, 6 bulan and 9 bulan (berbeza mengikut baby anda – more and less).
Growth spurt akan berterusan sehingga bayi anda menjadi toddler dan seterusnya teenagers.

Ianya juga berlangsung selama 2-3 hari dan kadang kadang sehingga seminggu.
Apa yang berlaku ialah, baby lebih kerap menyusu dan lebih fussy daripada biasa.
Dan biasanya bila ‘orang lama’ nampak, mereka akan kata bayi tak kenyang kenyang minum susu ibu dan perlu ditopup dengan susu formula.

Tapi sebenarnya apa yang berlaku ialah, bayi anda memerlukan lebih susu untuk tumbesaran fizikal dan skills (seperti merangkak, berpusing setempat,membebel berbual dan tersenyum)
Dan susu anda sentiasa ada dan cukup untuk sikecil :D Magisnya, susu anda akan semakin bertambah mengikut keperluannya.
Sila educate pasangan anda mengenai Growth Spurt supaya bila baby anda fussy melampau, anda dan pasangan akan lebih tenang faham “oh oh, anakku sedang mengalami Growth Spurtnya..”

Jangan terburu buru memberinya susu formula mahupun makanan tambahan (sebelum usianya 6 bulan).
Makan dan minum secukupnya untuk memberikan (dan menghasilkan) yang terbaik utk anak kita..:loveliness


Ini ku petik dari penerangan Puan Suraya dari blog beliau.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju sangat kalau awak nak bertukar, atleast taklah saya tengok muka awak yang tak pernah nak senyum tu, minta tolong pun susah.

DaniTheGirl berkata...

Minta tolong pun susah?
Tak pernah senyum?
Camner nak tolong, pernah mintak ke? Nama betul pun tak letak di sini...atau kalau pernah mintak saya tolak mesti ada sebabnya? Saya pernah tolong orang dengan bagi naik kereta selama hampir 9 bulan tanpa minta bayaran!!!
Bab senyum pula...kalau betul awak kenal saya pernahkan awak tanya in person pada saya...Azrina kenapa awak tak pernah senyum? Saya kene senyum 24 jam ker cam orang gila?
Lagi satu kalau nak komen please let me know who are u...kan manis....tak perlu komen kat BLOG Orang camni nanti saya lagi GELEMER hahahahaha..(saya tak perlu delete pon kalau komen ini IKHLAS, saya jawab dengan IKHLAS cuma orang yang komen ni tak IKHLAS nak komen sebab tidak meninggalkan NAMA dia.