Papa Dan Anis Syahida

Papa Dan Anis Syahida

Merekalah Kekuatan Ku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Breastfeeding and your diet

Breastfeeding and your diet

Like most breastfeeding mums, you probably worry that something you eat or drink will pass into your breastmilk and harm your baby. While it's true that what goes into your body usually does make its way into your milk supply, the amount is generally a tiny fraction of what you ingest. See how various substances can affect your breastmilk and what precautions you should take in our charts below.

Jump To:
Alcohol, Caffeine, Nicotine

You have eaten what the doctor ordered for nine months, and now you're dying for a big bowl of curry with all the trimmings. While there's no reason not to indulge the occasional 
craving, you might want to put off eating the spicy food (and onions and cheese) until you're sure your baby isn't sensitive to what you're eating. Wind and restlessness in your baby are the most common signs that something you ate made its way into your breastmilk; diarrhoea and a rash could indicate an allergy. Talk to your doctor before making any alterations to your diet - good nutrition is essential for breastfeeding mothers.

Cabbage, onion, garlic, broccoli, Brussels sprouts, and turnips can cause wind and restlessness, which usually lasts about 24 hours and then disappears.Cut out the offending foods in your diet (at least for the first few months of breastfeeding) until your baby's gastrointestinal tract is more developed.
Cow's milk products (such as milk, cheese, yogurt and even butter) in your diet may cause an allergic reaction in your baby. Symptoms can appear anywhere from a few minutes to a few hours after breastfeeding and may include diarrhoea, rash, restlessness, and wind or runny nose, cough, or congestion.Cut out all dairy products from your diet for two weeks. Then, one by one, return each dairy product to your diet to see whether your baby has a reaction after breastfeeding.
Eggs, citrus foods, wheat, corn, fish, peanuts, nuts, soy, and chocolate are common allergens or irritants. Symptoms may include restlessness, vomiting, diarrhoea, rashes, hives, or sniffles. "Stray" proteins from some of these foods may be absorbed into your bloodstream and pass into your milk.Keep a chart of what you've been eating, and when. Cut out the suspect foods for about a week (long enough to get them completely out of your system), then reintroduce one food at a time to find the culprit. But don't drastically alter your diet without talking to your doctor first.

Although herbs are considered natural alternatives to certain drugs, they can be just as powerful - and just as toxic. Like drugs, chemical ingredients from herbs do get into breast milk. While herbs such as fenugreek and fennel have been used for centuries to increase a 
breastfeeding mother's milk supply, little is known about how herbs affect a breastfeeding baby. You should check with your doctor before taking any herbal remedy.

HerbsWhat you should know
Chamomile, ginger, St. John's wort, echinaceaTaken in teas, these herbs probably pose no danger to your baby. However, drink any herbal tea with caution, especially when you don't know all the ingredients (stay away from goldenseal, which often comes with echinacea). Most teas are benign, but some have been known to cause liver toxicity.
Ground fenugreek, anise, borage, raspberry leaves, dill, agnus castus, garlic, nettles, fennel seeds, vervain, cinnamonThese herbs are often used as milk boosters and are generally safe for your baby. Taking any of these herbs in high dosages may cause your perspiration to smell like maple syrup.
Mint, sage, parsleyThese herbs, most often eaten in food, may dry up your milk supply. Avoid them if you are trying to breastfeed, but you could use them when you start to wean - they won't hurt your baby.
FeverfewThis herb is used to treat migraines. Don't take it while breastfeeding, as it may increase your baby's heart rate.

Alcohol, Caffeine, and Nicotine
It's just as important to safeguard your baby from the ill effects of alcohol, nicotine, and caffeine while breastfeeding as it was when you were pregnant.

SubstanceWhat it doesWhat you can do
AlcoholAlthough alcohol passes through your milk, the amount your baby gets is much less than the amount you drink. Studies have shown that alcohol levels in breast milk peak about 30 to 90 minutes after one drink.You may want to avoid all alcohol if you can, but it's probably fine to have one or two glasses of beer or wine a week. If you want to indulge, wait until the last feed of the day - just after you feed rather than just before - to allow a couple of hours per drink for the alcohol to metabolise.
CaffeineYour baby may be more irritable and feed more frequently if you ingest a lot of caffeine. Babies can't get rid of caffeine efficiently, so it can build up in their systems. Remember, caffeine can be found in chocolate, soft drinks, and someherbal teas and medications, in addition to coffee and tea. Too much caffeine can also cause sleep problems and nervousness.One or two cups of coffee a day won't harm your baby, but try to avoid caffeine or at least reduce your intake while you're breastfeeding. Try drinking decaffeinated coffee and tea and avoid colas and other carbonated drinks that have added caffeine.
NicotineNicotine ingested by smoking tobacco can get into breast milk. Heavy smoking (more than 20 a day) has been known to decrease milk production and to cause vomiting, diarrhoea, rapid heart rate, and restlessness in babies. In general, though, nicotine is not easily absorbed into a baby's intestinal tract and is quickly metabolised. Babies of smokers are prone to colic and respiratory infections and smoking can increase the risk of SIDS in newborns.Stop smoking, for you and your baby's sake. But if you just can't give up while you're breastfeeding, try cutting down on the number of cigarettes you smoke each day, and don't smoke just before breastfeeding or around your baby, especially indoors.

Menyusu Di Bulan Ramadhan

Adakah berpuasa semasa menyusukan membahayakan saya?

Jika anda sedang menyusukan, anda tahu ia akan membuatkan anda berasa dahaga. Penyahhidratan akan membuatkan anda berasa tidak sihat. Apabila anda ternyahhidrat, anda akan tahu kerana:

• Anda akan berasa sangat dahaga
• Urin anda akan menjadi pekat atau berwarna kuning gelap dan berbau kuat
• Anda akan pening, pengsan, lemah atau letih
• Anda akan mendapat sakit kepala atau demam panas atau terasa amat lesu.

Jika anda sedar akan tanda-tanda ini, anda perlu berbuka dengan minuman bernutrien seperti jus buah-buahan segar atau kacang soya dan kemudian berehat. Selepas setengah jam, jika anda masih lagi berasa tidak sihat, anda perlu hubungi doktor keluarga anda.

Adalah penting apabila anda berbuka, untuk minum banyak jus bernutrien sama ada jus buah-buahan, yogurt atau air barley – tujuannya ialah untuk mendapatkan semua nutrien dan cecair dalam satu minuman.

Sebelum berpuasa semula, minum sekurang-kurangnya lapan sehingga 12 gelas jus buah-buahan, susu atau lain minuman bernutrien setiap hari. Tetapi jangan hanya minum sahaja, kerana amat penting untuk anda mendapatkan nutrien, kalori dan pepejal daripada makanan. Anda perlu mengambil kira-kira 400 hingga 500 kalori tambahan setiap hari semasa anda sedang menyusukan. Anda akan merasakan sukar untuk makan secukupnya dalam jangka semalaman dan ada kemungkinan penambahan berat badan akan turun. Jika ini berlaku, hubungi doktor anda.

Untuk sahur, Jennifer Hor, seorang kaunselor penyusuan dan ahli panel BabyCenter mengesyorkan supaya minum cecair dan makanan yang mempunyai indeks glisemik rendah (low glycemic index, atau GI). GI adalah pengukuran efek kabohidrat atas tahap gula dalam darah. Kabohidrat yang dicernakan cepat mempunyai GI tinggi; kabohidrat yang dicernakan lebih perlahan dan melepaskan glukosa secara perlahan ke dalam saluran darah, mempunyai GI rendah. Makanan GI rendah ialah sebilangan sayur-sayuran dan kacang, dal, mi dan nasi. 

Dapatkah saya menghasilkan susu secukupnya?

Wanita yang sedang menyusukan masih terus menghasilkan susu semasa berpuasa tetapi jumlah lemak dalam susu badan akan berkurangan. Ini bukanlah satu masalah, tetapi akibatnya bayi anda akan berasa lapar dengan lebih cepat dan mahu menyusu lebih kerap. Anda boleh minimakan ini dengan memastikan diet anda mengandungi lemak yang cukup – tambahkan keju dalam diet, gunakan mentega dan minumlah milkshake. 

Adakah bayi saya akan terjejas dengan perubahan dalam susu badan saya?

Susu anda akan berubah sedikit setiap masa, bergantung kepada beberapa perkara seperti pemakanan anda dan keperluan bayi anda. Kandungan lemak dalam susu anda akan berkurangan semasa anda berpuasa. Bayi yang masih kecil akan mahu menyusu dengan lebih kerap jika susu badan anda mengandungi kandungan lemak yang rendah kerana dia akan berasa tidak puas selepas menyusu. Bayi yang lebih besar mungkin tidak akan sedar perubahan ini jika dia juga makan makanan pepejal.

Tanda-tanda bahawa bayi anda tidak mendapat susu yang cukup termasuklah:

• Tidak kerap buang air kecil (bayi yang baru lahir perlu buang air kecil sekurang-kurangnya lapan hingga 10 kali sehari).
• Kotoran (tahi) yang kehijauan.
• Tangisan nyaring yang berpanjangan atau meragam.
• Penurunan berat badan atau berat tidak bertambah.
• Mahu menyusu lebih kerap atau resah dan meragam setelah menyusu.

Hubungi ahli pediatrik atau doktor keluarga anda jika anda bimbang tentang bayi anda.

Apa yang perlu saya lakukan untuk mengelakkan sebarang masalah?

Penyediaan rapi sebelum berpuasa akan membantu anda mengelakkan masalah yang mungkin timbul.

• Uruskan hal membeli-belah, pencucian dan lain-lain yang memerlukan penggunaan tenaga yang banyak sebelum mula berpuasa supaya anda mempunyai lebih masa untuk berehat kemudian.
• Sentiasa bertenang dan berehat sebanyak mungkin pada waktu siang.
• Simpan diari pemakanan supaya anda boleh pastikan bahawa anda makan dan minum secukupnya pada malam hari. 
Sumber dari

Aisyah Pemakan Orangnya

Semalam semasa aku mengambil Aisyah di nurseri, Teacher Anis sempat berpesan kepada ku agar menambahkan lagi bekalan makanannya....aikkk, apa sudah jadi...seharian di nurseri makan 2x pun tak cukup hahahahaha jangan nak nanti kamu menjadi seperti mama mu ini gebu, gemuk dan gedebeh taw. Selalu ku bekalkan 2 bubur nasi untuk di makan pada pukul 9 pagi dan 12 tengahari. Sorry to say, aku tak berapa nak ikot kaedah OMPUTEH sebab apa pon kita kena ikot apa kehendak dan keperluan anak kita. Teori dan praktikal tak sama. Apa yang penting KERJASAMA ia tidak memudaratkan, tidak buatkan Aisyah sembelit, muntah dan alergi. Kalau ku baca di ruangan bayi 6 bulan di beri makan sehari sekali ataupon seminggu sekali atau tak bagi lagi, kalau  ku baca buku di klinik kesihatan kerajaan sebab aku keje kerajaan makan 3x sehari, BOLEH blah? Aku takmo terlalu obses sangat nak ikot OMPUTEH barat bagai atau ikot buku nanti jadi lain le pulak dan ini adalah pendapat aku harap korang tak ikot cara aku. Tapi....sejak aku menceburkan diri di bidang bubur nasi ni banyak yang aku pelajari tak seperti dulu masa anak pertama memang ku bagi nestum jer akibatnya Anis jadi seorang yang agak cerewet makan dan lebih suka makan makanan manis dan junk food, kalau di sua nasi cam nak berperang rasanya...

Kek Batek Menjadi Pelikat La La La

Boleh tak semalam kek batek ku tak menjadi tapi ia menjadi kek pelikat la la la. Jujurnya aku ni jenis tak geti memasak even masak yang simple sekalipon maka aku jenis menyalin resepi dan akan ikot bolat-bolat resepi itu tapi semalam ku ingat ku sudah master itu resepi maka ku campak-campak saja bahan untuk buat kek batek tapi akhirnya batek menjadi pelikat kah kah kah. Apa yang ku lupa nak letak ialah GULA, TELUR dan aku terBUBUH banyak cokelat. Kek batek ku menjadi lembik dan coklatnya bertakung di dalam bekas tapi habeh juga kami makan, boleh tak wakakakaka.Takpe....kene trial and error nanti nanti aku buat lagi wokehh.