Papa Dan Anis Syahida

Papa Dan Anis Syahida

Merekalah Kekuatan Ku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Maafkan Mama Kakak....

Mama rasa bersalah sangat kat Kakak.  Pagi tadi Mama pukul Kakak sebab pepagi lagi Kakak dah meragam. Kadang-kadang Mama dah cuba buat yang terbaik untuk Kakak tapi  mesti ada je yang kena. Macam biasa Mama dah siapkan baju Kakak untuk pergi sekolah tapi Kakak cakap taknak pakai baju tu. Mama tanya elok-elok tapi Kakak suka buat gembeng.....bila hendakkan sesuatu Kakak suka menangis walaupon Mama tanya dengan lembut. Kakak kan tahu Mama pagi-pagi selalu kelam-kabut...Papa ada ke...takde ke....Mama terpaksa buat semua sorang-sorang.
Walau Kakak dah nak masuk 4 tahun tapi susah betul Mama nak ubah sikap Kakak..maksud Mama...tiap pagi Mama kena dukung Kakak pergi ke bilik air...dalam pantang pon Mama masih dukung Kakak walaupon sebenarnya tak boleh bukan apa Mama kan baru je melahirkan Adik Ecah tapi Mama gagah gak buat semua. Mama tak pernah pilih kasih dengan anak-anak Mama semua sama tapi kadang-kadang Adik Ecah perlukan lebih perhatian tapi tak bermakna Mama tak sayang Kakak. Adik Ecah kan tak pandai bercakap lagi...apa pon dia mesti nak nenen Mama, Kakak kan dah besar tapi Mama tetap utamakan Kakak walau kadang-kadang Mama tak larat. Semua orang cakap Kakak mengada, kuat merajuk, tak boleh beralah sampai Nenek dan Mak Lang pon pernah cakap apsal teruk sangat Kakak ni tapi Mama tetap sayang Kakak sebab Kakak adalah darah daging Mama....teruk bagaimanapon anak Mama....Mama tetap sayang Kakak!! Walau Kakak banyak peel tapi Kakak bijak....biarlah kalau orang cakap Mama ni perasan....anak Mama mestilah bijak kan walau Kakak tak minum susu badan Mama tapi Mama hari-hari doakan Kakak jadi anak yang bijak, solehah, baik hati dan taat pada agama. Kalau Mama mintak tolong Kakak memang ringan tulang, sayangkan adik tapi sekarang Mama tengok kadang-kadang Kakak buat Adik kannn sebab nak tarik perhatian Mama. Kakakkkkk....apa pon Kakak tetap kesayangan Mama tau. Mama minta maaf sebab agak keterlaluan pagi tadi sampaikan Mama terpijak kaca...ermmm...itulah...dosa kan sebab Mama pukul Kakak tapi Kakak mudah cool...pas abeh nageh cam dah takde apa-apa pulak sampai Mama rasa bersalah. Insyaallah kalau takde apa-apa petang nanti Mama belanja Kakak makan....OK?

8 ulasan:

safina berkata...

sabar lah Dani, tk leh salahkan anis tu jugak sbb kan dah besar baru dia ada adik, lagipun dia buat apa2 sbb nkkan perhatian..itu saja..

Tanpa Nama berkata...

Anggap lah dengan memukul itu dengan niat utk mengajar bukan niat utk melepas kan geram insya Allah ada hikmahnya.....lelaki_itu_aku

DaniTheGirl berkata...

Tahu Fina, keterlaluan ke aku ni?

Aimi,
Aku harap Anis tak salahkan aku...

nonMember berkata...

*hugs* aLOng insyaAllah, dgn didikan agama yang sempurna anak2 tak akan pernah menyalahkan or kesalkan cara didikan ibu bapa mereka walau bagaimanapun cara mereka diajar ..

to me, marahkan anak bila dia ngada2 tak lah keterlaluan .. melentur buluh biarlah dari rebungnya .. kata orang putih tu :

spare the rod, spoil the child .. lobih kurang cam .. takmo guna rotan, rosak akhlak lah budak2!!

cumanya .. berpada2lah.

*malu i nih, pandai cakap tapi yg ada anak tekak ja*

DaniTheGirl berkata...

miss...sebenarnya pagi tadi aLong pukul ikot rasa marah...rasanya mmg teruk Anis kena pukul. Memula cerewet baju pastu psl botol susu waktu yg sama Adik pon menageh minta didukung...mmg kelam-kabut le. Tu rasa bersalah sgt even tgh mkn satey pon duk terpikir Anis *ada ati nak buat lawak ni*. Sat gi nak pi KFC...Anis mmg suka KFC...

missONline berkata...

aLOng .. its ok aLOng marah n pukul asalkan ada sebab dan berpada. tapi lepas tu bila dah reda, aLong kena beritahu Anis kenapa alOng marah. buatkan dia faham .. insyaALlah dia akan jadi anak yg baik..

Jangan lah setiap kali lepas marah, belikan hadiah utk pujuk .. kang jadi seronok pulak kena marah!!

Tanpa Nama berkata...

cian nye anis..xpela kak,memukul pon sbnarnye 1 ajaran tuk dia gak.takot nnt besar dia makin naik lemak..anis rasa ok wut ngan cara memukul sbb nye anis dulu pnh kne pukul sbb ngade2 cmtu..hehehe..skng da besar,alhamdulilah.anis da tahu nape pukul tu sdap bile kne..:)

wannorashikin berkata...

Salam Azrina,

Sabarlah yea. Mungkin Anis saja nak ambik perhatian. Najwa pun lebih kurang cam Anis suka merajuk. Sikit2 nangis. Kdg2 geram gak especially my hubby suka backing dia. Kena banyak bersabar jadi mak ni kan.