Papa Dan Anis Syahida

Papa Dan Anis Syahida

Merekalah Kekuatan Ku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Breastfeeding

Kenapa aku hendak menyusukan Aisyah, kenapa tidak dahulu, kenapa, kenapa dan kenapa?? Sebenarnya tidak semua ibu-ibu mendapat kesedaran tentang ilmu penyusuan ini termasuklah aku sendiri. Tapi apa yang ingin ku paparkan di sini adalah tentang diri aku sendiri dan aku tidak bermaksud hendak memperkecilkan kepada ibu-ibu yang memberi anaknya susu formula, tidak sama sekali sebab Anis dahulu pun ku beri susu formula. Mungkin Allah telah menggerakkan hati ku untuk menyusukan Aisyah dengan susu ku sendiri walaupun aku mendapat tentangan daripada ahli keluarga ku sendiri akan TETAPI aku tidak salahkan mereka kerana mereka tidak didedahkan dengan ilmu penyusuan ini. Kepada bakal-bakal ibu di luar sana, susukanlah anak-anak kamu dengan susu kita sendiri kerana susu ibu itu tiada tandingan jika dibandingkan dengan susu formula. Aku berdoa agar misi penyusuan ini berjalan dengan jayanya. Untuk short term punya perancangan ini aku target agar dapat menyelesaikan penyusuan ini sehingga 6 bulan(eksklusif breastfeeding without air masak/susu formula) tapi gamaknya aku dah terlepas title EKSKLUSIF ini gara-gara aku dah terbagi SUSU FORMULA kerana ku ingat berat Aisyah boleh naik bila tambah susu formula. Seterusnya akan ku teruskan perjuangan ku sehingga dia berusia 1 tahun dan seterusnya 2 tahun. Aku takkan memaksa Aisyah untuk berhenti menyusu...biarlah dia sendiri yang membuat keputusan, rasa tak sampai hati chewahhhh...6 bulan pon tak sampai lagi ni dah berangan nak pergi ke 2 tahun ke atas huhu. Aku strict akan mulakan solid food pada Aisyah genap dia berumur 6 bulan selagi dia tak memberi apa-apa signal bahawa dia sudah bersedia untuk makan. Ku pelik le kenapalah ramai sangat suka bagi anak makan belum cecah 6 bulan, tak kesian ke?? Perut bayi ni masih tak matang tapi ada ku dengar dalam pantang dah sumbat nestum bersudu-sudu..masyaallah. Melalui pembacaan ku yang tak seberapa ni solid food sepatutnya dimulakan pada usia bayi 6 bulan(bagi yang menyusu badan) itupun kita sebenarnya bukan nak bagi bayi itu kenyang TETAPI hendak mengenalkan dia dengan tekstur makan tersebut ini ada yang dah suap roti, ayam, daging dan berbagai-bagai makanan kuhnunnya nak bagi bayi itu KUAT. Nonsenses sungguh!! Solid food bagi bayi yang menyusu susu formula boleh dimulakan seawal 4 bulan tapi kalau boleh janganlah yek puan-puan. Kita taknak bagi dia makan cuma 6 bulan jer pas 6 bulan makanlah sesungguhnya okeh. Harap-harap nursery Aisyah takdelah bagi Aisyah makan tanpa pengetahuan aku, kalau aku tahu ku sanggup bakar itu nursery! Hahahahahha!



Tiada ulasan: