Papa Dan Anis Syahida

Papa Dan Anis Syahida

Merekalah Kekuatan Ku...

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Refleks Let Down

Refleks ‘let-down’ atau pancutan susu




Ramai ibu-ibu tidak tahu apakah itu refleks let down bahkan ada juga yang tidak pernah dengar term ini. Apakah refleks let down? Refleks ‘let-down’ adalah rasa berdenyut yang menandakan aliran hangat susu sebaik sahaja bayi telah berada pada posisi penyusuan yang betul. Jika anda tidak mengalami rasa ini, ia mungkin disebabkan oleh gangguan, tiada ruang untuk bersendirian, rasa malu atau cemas tentang penyusuan susu ibu, letih atau sakit. Selalunya sebelum aku memulakan sesi mengepam aku akan mengurut-ngurut dahulu breast untuk mempercepatkan let down. Pernah ler dalam 1 sesi mengepam aku boleh dapat 2 atau 3 kali let down. Bila kita dah dapat let down tu memang terasa sangat puas hati. Selagi aku tidak dapat let down itu akan gigih mengepam sehingga aku betul-betul rasa let down itu. Selagi breast kita mengeras selagi itulah susu kita sebenarnya belum benar-benar keluar sepenuhnya. Setiap orang tidak sama. Bagi aku pula hint nak dapat let down tu senang je...breast akan mengeras dan terasa merenyut-renyut dan aku akan fokus, konseteret pada mengepam dan ketika itu barulah terasa pancutan susu itu sungguh banyak....owhhh puas hati betul. Selepas dapat let down breast kita akan jadi lembik. or lembut semula itu maknanya susu telah keluar habis. Jika kita direct feeding pon, jika ibu itu alert dia pasti akan terasa let down itu dan selalunya bayi akan minum tersedak-sedak sebab masa itu susu kita keluar dengan banyak. Aku harap kalians faham apa yang ingin aku terangkan makna let down itu...ala rasa cam ala- ala klimaks gak hahahahah...ya amponnn!

Sumber daripada Positive Parenting



7 ulasan:

nonMember berkata...

rasa cam sedap ...



missONline.

Intan Azmira berkata...

paham2..kalau direct feeding, smpi terpancut-pancut susu...tapi mmg puas kalau dapat let down..syukur2..

Zimah berkata...

mcm saya plak..asal dpt let down je..mesti anak lepaskan..pastu mula la mancut merata-rata..huhue..tp kekadang pyh gak nak dpt let down ni..maybe minda pk byk sgt kot..kena rileks kan..?

Elin berkata...

oh itu rupanya let down yer.. mmg selalu rasa.. tapi time pump tu jarang rasa.. em camna yer?

DaniTheGirl berkata...

Fareen sebelum mengepam tu atau sambil pam cuba urut2 breast tu...sbb ia mempercepatkan let down. Selagi tak let down selagi tu susu duk main nyorok2 hehehe. Bila dah dpt let down tu kiranya susu awal dan akhir semua dah keluar....Baby punya sucking kat power tu boleh rasa let downnya sampai tersedak2 kan...

Elin berkata...

itula.. masa rasa let down tu baby sampai tersedak2.. agaknya power sedutan pam tu tak sekuat sedutan baby agaknya.. kna urut2 yer.. ok2, nati akan laksanakan.. tq..

Tanpa Nama berkata...

susah betul nak let dpt let down bila pump..tp bila anak sedut cepat ajer..ermm..baru sebulan mengepump tp dah susah nak let down x mcm mula2 pump tu..senang jer nak pump..kenapa jd mcm tu..mmg common ker perkara nie? susu susah btl nak kluar..ermm..hampir give up gak lah..ada nasihat?